Gdzie łapać stopa?

Gdzie łapać stopa? Plecak spakowany, wychodzisz z domu i chcesz ruszyć w trasę. Jakie miejsca są dobre, a jakie złe do łapania stopa? W tym obszernym artykule przeczytasz o 12 miejscach na łapanie stopa sprawdzonych przeze mnie w kilkudziesięciu krajach na 3 kontynentach.

Miejsca gdzie łapać stopa w dużej mierze są te same na świecie, jednak tam gdzie miejsce wyjątkowo sprawdziło się lub lub nie, podaję konkretne nazwy krajów 🙂

Gdzie łapać stopa?

1. Zatoczka autobusowa/droga z szerokim poboczem 

"Gdzie

Zalety: są w prawie każdym kraju, umożliwiają nam bycie widocznym z daleka, co jest bardzo ważne w łapaniu stopa. Dość często przy przystanku autobusowym znajduje się budka, która skutecznie uchroni nas przed nagłą ulewą. Zatoczki autobusowe świetnie sprawdzały się m.in. w krajach bałtyckich, czyli Litwie, Łotwie i Estonii, a także w Izraelu. W wyżyj wymienionych krajach zatoczek jest bardzo dużo, więc śmiało można jeździć na krótkie dystanse zamiast czekać na dłuższy przejazd.

Wady: w miejscach gdzie autobusy kursują często i jest dużo pasażerów kierowca może się bać, że za chwile nadjedzie autobus miejski i będzie blokował mu pas. Po drugie, gdy poza Tobą na przystanku są inne osoby, kierowca prawdopodobnie będzie myślał, że chcesz jechać razem z nimi.  To drastycznie obniża szansę na złapanie auta.

2. Wjazd na na autostradę

"Gdzie

Zalety: dobre miejsce w przypadku gdy najbliższa stacja benzynowa na autostradzie jest niezbyt dostępna dla pieszego lub jest za daleko. Wjazdy na autostradę są świetnym miejscem by przynajmniej podjechać na najbliższą stację benzynową i dalej mieć z górki.

Wady: dość często brakuje tam miejsca do zatrzymania, niemal nikt się nie zatrzyma gdy jest duży ruch.

Moja rada: stojąc w ruchliwym miejscu jak wjazd na autostradę, miej spakowane rzeczy i bądź gotowy do wskoczenia do auta w ciągu 2 sekund. Czasem nawet stojąc w złym miejscu zdarzało mi się, że ktoś zatrzymywał po to, by oznajmić mi, że to miejsce było fatalne, nikt mi by się tam w życiu nie zatrzymał, po czym kierowca podwoził.

3. Zjazd z autostrady

"Gdzie

Zalety: łapiemy wszystkie auta zjeżdżające do miasta, więc jest to powiedzmy dobra opcja w przypadku, gdy nasz kierowca nie zajeżdża do miasta tylko kontynuuje dalej autostradą, zaś przed zjazdem nie ma żadnych stacji benzynowych czy parkingów.

Wady: przeważnie jest tam bardzo mało miejsca do zatrzymania, a przede wszystkim stanowi to poważne zagrożenie w ruchu. Raczej odradzam te miejsce, szczególnie w Polsce.

4. Punkt poboru opłat na autostradzie

"Gdzie

Zalety: bardzo dużo aut przez nie przejeżdża. Jeśli za punktem poboru opłat nie ma jeszcze jakichś większych węzłów, którymi kierowcy zjeżdżają, to jeśli ktoś nam się zatrzyma to prawdopodobnie przejedziemy jakiś dłuższy odcinek autostrady.

Wady: łapiemy najczęściej auta jadące tylko zewnętrznym pasem, co ogranicza nasze szanse, bo nie będziemy stali na środku autostrady. Po drugie, jest to nielegalne w wielu krajach, w szczególności nie radzę próbować tego we Włoszech czy Hong Kongu! Bardzo łatwo można za to dostać mandat!

5. Stacje benzynowa bezpośrednio przy autostradzie

"Gdzie

Zalety: duża ilość pojazdów, w tym ciężarówek. Jesteśmy także widoczni z dala, więc kierowca ma dużo czasu na decyzję. Po trzecie, można trafić auta, które jadą na baaaaaardzo długie dystanse, nawet powyżej 2000km, naprawdę 🙂 Ponadto, mamy możliwość pytania kierowców podczas tankowania na stacji. Działa w szczególności w przypadku gdy stopa łapie osoba komunikatywna i  o nienajgorszej aparycji, np. atrakcyjna blondynka, dwie, trzy, a jak jeszcze więcej to kierowcy nie przeszkodzi, że nie ma miejsca w aucie 😀 Po piąte, są dobrze oświetlone, więc łapanie stopa w nocy nie będzie najgorszym pomysłem. Stacje są według mnie najlepszym miejscem do łapania w takich krajach jak Niemcy, Holandia, Belgia czy Hiszpania, głównie w obrębie Strefy Schengen, gdzie firmy spedycyjne wysyłają swoich kierowców.

Wady: ograniczamy się tylko do samochodów zjeżdżających z autostrady. Po drugie,  można zostać wyproszonym z terenu stacji benzynowej przez obsługę. Jest to niebywale rzadka sytuacja, jednak może mieć miejsce.

6. Parking bezpośrednio przy autostradzie, tzw. „dzikus”

"Gdzie

Zalety: jest ich dość dużo na autostradach, szczególnie w Niemczech. Jest też szansa zapytania kierowcy czy nas weźmie, polecam pytać kierowców zanim załatwią swoje potrzeby fizjologiczne 🙂 W trakcie ich załatwiania dajesz im dodatkowy czas na przemyślenie sprawy, a nawet na zmianę decyzji, gdyby początkowo powiedzieli, że nie podwiozą 🙂

Wady: czasami jest tam mało aut. Stanowczo odradzam łapania stopa na „dzikusach” przed zmrokiem! Jeśli nic nie złapiemy z „dzikusa” będzie nam o wiele trudniej złapać coś cokolwiek niż z dobrze oświetlonej stacji benzynowej, uwierzcie mi 🙂 Na niestrzeżonych parkingach przy autostradzie w Europie Zachodniej czasami dochodzi do napadów na ciężarówki, więc kierowcy bardzo sceptycznie podchodzą do kogokolwiek na takich parkingach.

7. Pas awaryjny na autostradzie

"Gdzie

Zalety: umożliwia łapanie stopa niemal wszędzie. Jest to często jedyna możliwość, gdy kierowca przejedzie zjazd na którym miał nas wysadzić i nie ma gdzie indziej nas wysadzić, bo np. się śpieszy. Pomimo dużych prędkości, sprawdza się bardzo dobrze w krajach, gdzie policja nie wstawia mandatów za byle co, np. w Turcji czy na Cyprze.

Wady: jest to dość niebezpieczne miejsce do łapania stopa gdy auta jadą szybko. Po drugie, łatwo jest dostać mandat stojąc na pasie awaryjnym, w szczególności w Polsce czy we Włoszech. Po trzecie, wielu kierowcom nie chce się zatrzymywać auta jadąc rozpędzonym już do 120km/h autem.

8. Duży parking przy wyjeździe z galerii handlowej na peryferiach miasta

Zalety: duża ilość samochodów oraz duża widoczność.

Wady: dużo lokalnego ruchu.

9. Skrzyżowanie świetlne

Zalety: ostatnia deska ratunku na wylotówce w sytuacji, gdy na drodze nie ma ani pobocza, ani zatoczek autobusowych. Gdy zapali się czerwone światło, kierowca ma chwilę na podjęcie decyzji czy zabrać autostopowicza. Łapanie na skrzyżowaniach świetlnych ma sens, gdy ruch aut jest niewielki. Przygotuj się na szybkie wskoczenie do auta w razie jego zatrzymania się!

Wady: stanowi jakieś tam niebezpieczeństwo gdy ruch jest duży.

10. Rondo

Zalety: z pewnością dla wielu brzmi jak jakaś abstrakcja, bo jak można łapać stopa na rondzie?! Ano ruch jest powolny, kierowca zdąży Ciebie zobaczyć. Jest dobre miejsce pod warunkiem bardzo małego ruchu samochodów. Próbowałem w Cyprze Północnym nocą i jak najbardziej działało.

Wady: prawdopodobnie zostaniesz otrąbiony przez większość kierowców w Europie i zaproszony na rozmowę przez panów policjantów.

11. Wnętrze pojazdu, na CB radio

Zalety: jeśli jedziesz pojazdem, w którym jest CB radio, możesz grzecznie poprosić kierowcę by zapytał czy czasem ktoś nie jedzie w twoją stronę i nie podrzuci Ciebie kawałek. Na autostradach szanse są całkiem spore, bo niektórzy kierowcy wolą podczas jazdy pogawędzić sobie z kimś niż jechać samemu.

Wady: dużo mniejsza skuteczność w przypadku gdy autostopowiczem nie jest ładna blondynka.

12. Pas przeznaczony do zabierania autostopowiczów

"Gdzie

Zalety: bardzo dobrze oznakowane miejsce, z dala widoczne dla kierowców no i bardzo wysoka świadomość kierowców co robią ludzie stojący przy drodze 🙂

Wady: jest ich bardzo niewiele, nie spotkałem się z takimi miejscami poza Holandią.

Nie wiesz gdzie łapać stopa? Spytaj lokalnych mieszkańców o to!

Nie posiadasz mapy? Nie znasz trasy? W takim przypadku możesz zapytać się doświadczonych kierowców lub mieszkańców gdzie łapać stopa. Być może Ci doradzą gdzie można łapać stopa 🙂 Często wskażą Ci miejsce, gdzie sami regularnie widują autostopowiczów. Z drugiej strony, czasem wskazują bardzo złe miejsce, bo sami nigdy nie jeździli na stopa. Musisz więc rady od ludzi z ulicy gdzie łapać stopa traktować z przymrużeniem oka 🙂

A według Was, gdzie łapać stopa by złapać coś szybko? Czy znacie jakieś inne miejsca gdzie łapać stopa? 🙂

Chcesz być na bieżąco?

  1. Polub fanpage Anglista w Podróży na Facebooku
  2. Śledź mnie na Instagramie

Przeczytaj też

Facebookinstagram
Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *