Pierwszy lot samolotem – praktyczny poradnik

Nie leciałeś nigdy samolotem? Koniecznie przeczytaj ten artykuł i dowiedz się co powinieneś zrobić by pierwszy lot nie przysporzył Tobie zbędnego stresu 🙂Dla osób, które systematycznie latają samolotem, wejście na pokład samolotu jest tym, czym wsiadanie do autobusu miejskiego 🙂 Doświadczeni podróżnicy wiedzą doskonale gdzie iść, kiedy wsiadać, jak się zachować na pokładzie, jednak dla kogoś kto nigdy nie leciał samolotem pierwszy lot to na pewno spora nowość i też niepewność.

Zanim sam udałem się w pierwszy lot z Berlina do Kopenhagi byłem strasznie zestresowany czy sobie poradzę, jednakże po kilku kolejnych lotach procedury na lotnisku i w samolocie weszły mi w krew 🙂 Nie jest to wcale takie trudne jak mi się wcześniej wydawało 🙂 Co więcej, latanie samolotem strasznie zaczęło mnie kręcić.

Jeśli upolowaliście jakiś tani bilet to kolejnym etapem będzie udanie się na lotnisko. Opiszę tutaj krok po kroku jak wygląda odprawa na lotnisku, co trzeba robić po kolei, jak się zachować, jak się nie zgubić, o czym nie zapomnieć by Twój pierwszy lot był bezstresowy 🙂

Przed przyjazdem na lotnisko

1 Sprawdź wielkość i wagę bagażu

Zwróć uwagę na wymiary i wagę swojego bagażu – zarówno rejestrowanego, jak i podręcznego. Czy na pewno mieści się w wytycznych ustalonych przez linię lotniczą? Nawet parę centymetrów za dużo może spowodować, że na lotnisku będzie trzeba uiścić wysoką opłatę za nadbagaż.

2 Sprawdź zawartość swojego bagażu

Przejrzyj też listę zakazanych przedmiotów i zastanów się, czy któregoś z nich nie ma pośród Twoich rzeczy. Mogą to być takie przedmioty jak np. korkociąg, a nawet niektóre zapalniczki. Warto o tym pamiętać i niebezpieczne przedmioty zostawić w domu.

3 Wydrukuj kartę pokładową lub zainstaluj aplikację

Przed przyjazdem na lotnisku zadbaj o to, by mieć ze sobą wydrukowane karty pokładowe lub zainstalować aplikację konkretnej linii lotniczej. W przypadku podróży tradycyjną linią lotniczą wystarczy mieć pod ręką numer rezerwacji.

Moja rada – lepiej postaraj się wydrukować kartę pokładową o ile to możliwe, bo nigdy nie wiadomo czy do czasu dojazdu na lotniska nie rozładuje Ci się telefon!

4 Zabierz ze sobą dokumenty

Nie zapomnij o dowodzie osobistym albo paszporcie (musi być na ogół ważny co najmniej przez następne 6 miesięcy) w zależności gdzie się udajesz. O tym czy wystarczy sam dowód przeczytasz tu Gdzie można wjechać bez paszportu?

5 Sprawdź parking

Jeśli jedziesz na lotnisko samochodem, warto sprawdzić opłaty za parking, bo ceny na tych oficjalnych, obsługiwanych przez porty lotnicze, potrafią być astronomiczne. Żeby sobie tego oszczędzić warto poszukać alternatywy – najczęściej można skorzystać bowiem z prywatnego parkingu, który jest odrobinę dalej, a obsługa takiego przybytku dodatkowo dowiezie i przywiezie z lotniska.

6 Wyjedź na lotnisko odpowiednio wcześnie.

Zazwyczaj przyjmuje się, że 2 godziny przed planowanym odlotem, to optymalny czas, by zjawić się na lotnisku. Czasem – zwłaszcza na zatłoczonych lotniskach lub tych, które stosują bardzo szczegółową kontrolę bezpieczeństwa  – sugeruje się 3, a nawet 4 godziny zapasu.

W przypadku wylotów z największych lotnisk świata takich jak Hong Kong, Kuala Lumpur, Szanghaj, Stambuł-Ataturk czy Londyn Heathrow sugeruję dla bezpieczeństwa być nawet 3 godziny przed lotem.

Izraelski port lotniczy Ejlat-Ovda choć ma zaledwie kilka lotów dziennie, stosuje niebywale wnikliwe kontrole, które trwają naprawdę długo.

Bywa też, że z powodu remontu terminala, drogi dojazdowej czy innych dodatkowych okoliczności również trzeba wziąć poprawkę na wydłużony czas. Zwykle jednak pasażer dostaje taką informację od linii lotniczej drogą mailową lub poprzez SMS.

Na lotnisku – odprawa

Pierwsze co musisz zrobić to odszukać halę wylotów. Czasami hala odlotów i przylotów może być od siebie oddzielona. Hala wylotów oznaczona jest po angielsku jako DEPARTURES, zaś przyloty oznaczone są jako ARRIVALS

Jesteś już na lotnisku, Twój bagaż nie jest za duży ani za ciężki i pozostało wystarczająco dużo czasu do lotu. Hala jest pełna strzałek – jedne na kontrolę, inne na odprawę.

Teraz sytuacja zależeć będzie od tego czy masz tylko bagaż podręczny, który weźmiesz na ogół na pokład samolotu, czy masz też większą torbę lub walizkę, która poleci w luku bagażowym. Jeśli masz wykupiony bagaż rejestrowany (lub był wliczony w cenę biletu), trzeba się udać do stanowiska odprawy bagażowej.

Na każdym lotnisku takich stanowisk jest sporo. Najlepiej na początku znaleźć tablicę odlotów i tam poszukać numeru stanowiska przyporządkowanego do lotu, na który macie bilet. Obok informacji o godzinie, kierunku i statusie lotu będzie też informacja, gdzie odbywa się check-in, czyli nic innego jak nadanie bagażu. Czasami na większych portach lotniczych do jednego lotu przypisanych jest kilka stanowisk nadania bagażu 🙂

Po znalezieniu stanowiska z odpowiednim numerem, stajesz w kolejce, czekasz cierpliwie na swoją kolej, a kiedy ona nadejdzie, podajesz pracownikowi linii lotniczej swój dokument tożsamości oraz kartę pokładową. Walizkę czy torbę kładziesz na taśmę i zazwyczaj wtedy ważony jest bagaż.

Nadawanie bagażu

Pracownik wydrukuje taśmę z kodem kreskowym, który adresuje Twój bagaż. Kod kreskowy dokładnie określa, skąd i dokąd leci bagaż oraz kto jest jego właścicielem.

Warto pamiętać, że przy lotach z przesiadką zazwyczaj można nadać bagaż od razu do miejsca docelowego. To znaczy, że jeśli lecisz na jednym bilecie z Berlina do Kolonii, a 2 godziny po przylocie masz następny lot z Kolonii do Bangkoku na jednym bilecie lecąc taką samą linią lotniczą, to nie trzeba odbierać walizki w w Kolonii i ponownie jej nadawać. Będzie czekać już w Tajlandii 🙂

W to samo miejsce trzeba zgłosić się, jeśli nie masz jeszcze kart pokładowych. W przypadku tradycyjnych przewoźników (np. Eurowings, China Eastern, LOT, Emirates itd.), nie trzeba ich drukować wcześniej. Na podstawie numeru rezerwacji pracownik linii wyda je bezpłatnie.

Jeśli bagaż mieści się limicie wagowym, wychodzisz z kolejki, jeśli nie to uiszczasz opłatę za każdy dodatkowy kilogram.

Dodatkowe ważenie

Na niektórych lotniskach zanim dojdziesz do kontroli bezpieczeństwa Twój bagaż zostanie przeważony. Zdarzyło mi się to np. na lotnisku w Kuala Lumpur w Malezji, gdzie KAŻDY pasażer musiał mieć zważony bagaż podręczny. Kto przekroczył wymagane 7kg w linii AirAsia musiał dopłacić za nadbagaż!

Kontrola bezpieczeństwa

Od tego etapu zaczynasz, gdy posiadasz tylko bagaż podręczny i masz już wcześniej wydrukowaną kartę pokładową. W takim przypadku nie nadajesz bagażu, nie musisz również odbierać też biletów od pracowników linii, możesz zatem pominąć poprzedni etap. Idziesz prosto do strefy kontroli bezpieczeństwa oznaczonej SECURITY CONTROL.

Okazujesz swoją kartę pokładową w formie papierowej lub aplikacji. Uwaga! Nie wszystkie lotniska w Europie są przystosowane do czytania kart pokładowych z telefonu. Pracownik sprawdza czy lot odbywa się dzisiaj i czy znajdujesz się we właściwym terminalu. Ogranicza to ryzyko pomyłki.

Na niektórych nowoczesnych lotniskach praca człowieka została zastąpiona automatycznymi bramkami. Należy wówczas zeskanować kod kreskowy z karty pokładowej. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, zapali się zielone światełko i bramka otworzy się przed Tobą. Jeśli nie, zapali się czerwone światło i pewnie lada moment zjawi się jakiś pracownik, który ręcznie sprawdzi gdzie leży problem. Na niektórych lotniskach nie można przejść przez kontrolę bezpieczeństwa, jeśli do lotu są więcej niż 3 godziny!

Po przejściu przez bramkę przychodzi czas na właściwą kontrolę. Teraz masz przed sobą bramkę do wykrywania metalu, a obok znajduje się taśma i plastikowe koszyki, które przejeżdżają przez skaner. Na tym etapie musisz pozbyć się wszystkich płynów powyżej 100 ml. Jeśli masz butelkę o pojemności np. 1 litra, a w niej 100ml płynu to taka butelka też zostanie skonfiskowana. Na pojedynczych lotniskach, jak np.  lotnisku Ovda w Izraelu pracownicy kontroli nie zabierali pełnej butelki o pojemności 1,5 litra. Jest to na pewno wyjątek, a nie reguła.

Na taśmę wykładasz swój bagaż podręczny. W koszyku umieszczasz laptopa, tableta oraz odzież wierzchnią (szalik, kurtkę, zazwyczaj bluzę itd.) oraz opróżniasz zawartość kieszeni. Zazwyczaj, lecz nie zawsze, trzeba też zdjąć pasek do spodni i zegarek  – czasami pasażer może być także proszony o zdjęcie butów. Wyciągasz z torby także przeźroczystą torebkę z płynami.Każdy pojemnik z płynem (maksymalnie 10) nie może przekraczać 100 ml.

Podczas gdy bagaż przejeżdża przez skaner, Ty przechodzisz przez bramkę. Czekasz do momentu aż funkcjonariusz wykona zapraszający gest do przejścia.

Dodatkowa kontrola

Sporadycznie można zostać poproszonym na dodatkową kontrolę – np. w celu dodatkowego sprawdzenia ręcznym wykrywaczem. Takie dodatkowe kontrole zdarzają się często np. na berlińskich lotniskach czy w Izraelu. W zależności od lotniska, na tym etapie mogą się pojawić też inne sposoby kontroli – skaner całego ciała czy papierek do wykrywania narkotyków i materiałów wybuchowych. Należy wtedy stosować się do poleceń funkcjonariuszy.

Jeśli wszystko jest w porządku, możesz zabrać bagaż z taśmy, oddajesz koszyk, a następnie pakujesz wszystko z powrotem. Przeważnie za stanowiskami kontroli bezpieczeństwa są stoły, na które można przenieść rzeczy z taśmy i tam dokończyć pakowanie i ubieranie się.

Kontrola paszportowa (tylko dla niektórych lotów)

Przez ten etap przechodzisz w zależności od kierunku podróży. Jeśli lecisz w obrębie Strefy Schengen nie trzeba będzie realizować tego punktu, ale już przykładowo przed lotem do Wielkiej Brytanii, a także do niej, czeka Ciebie jeszcze kontrola paszportowa.

Trzeba kierować się według drogowskazów, następnie stanąć w kolejce, podejść do okienka, podać paszport lub dowód osobisty (w zależności od kierunku po0dróży) i czekać aż otworzy się bramka lub dostaniesz zgodę na przejście dalej.

Dodatkowo, na niektórych międzynarodowych lotniskach na tym etapie skanowane są Twoje odciski palców, a niewielka kamera może zrobić Ci zdjęcie. Dzieje się tak np. w Tajlandii, Malezji czy Chinach.

Strefa bezcłowa

Po przejściu kontroli bezpieczeństwa, znajdujesz się w strefie bezcłowej. Można tutaj np. kupić napoje, które wolno zabrać na pokład samolotu niezależnie od pojemności, poszukać podarunków czy kupić perfumy.

Trzeba jednak pamiętać, by nie przegapić swojego lotu i w odpowiednim czasie zjawić się na przy wejściu, dlatego najlepiej zaraz po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa znów znaleźć tablicę odlotów. Sprawdzasz numer bramki obok napisu GATE (z angielskiego „bramka”).

Na dużych lotniskach bywa bowiem tak, że dojście do odpowiedniej bramki może zająć naprawdę sporo czasu. Czasami trzeba przejść z dobre 2, a nawet 3 kilometry! Obok numeru bramki pojawi się też jedna z kilku informacji:

  • GATE INFO AT (godzina) –  informacja pojawi się o danej godzinie. Zazwyczaj dotyczy to lotów, do których zostało sporo czasu;
  • GO TO GATE (numer bramki) – jest to pierwsze wezwanie do przejścia do bramki, jednak wpuszczanie na pokład nie jest jeszcze rozpoczęte, obsługa przygotowuje się do tego;
  • BOARDING – pasażerowie są wpuszczani na pokład samolotu;
  • FINAL CALL – ostatnie wezwanie pasażerów – za chwilę skończy się wpuszczanie pasażerów. Jest to ostatnia szansa żeby dobiec do bramki.
pierwszy lot

Czasami znalezienie swojej bramki nie jest łatwym zadaniem

Przed bramką

O odpowiedniej godzinie udajesz się do bramki.

peirwszy lot

W drodze do bramki

W przypadku lotów do niektórych krajów gdzie wymagana jest wiza przed przylotem pasażer nie zostanie wpuszczony na pokład. Warto jednak znać przepisy wizowe, gdyż raz odmówiono mi wejścia na pokład podczas lotu z Hong Kongu do Szanghaju, bo jako jedyny pasażer nie miałem chińskiej wizy. Dzięki doskonałej znajomości przepisów, wyprowadziłem z błędu pracowników linii i poleciałem 🙂

Do bramki tworzą się 2 kolejki – dla pasażerów z wykupionym pierwszeństwem wejścia na pokład (PRIORITY) oraz dla tych, którzy nie skorzystali z takiej usługi. W zależności od rodzaju zakupionego biletu, stajesz w jednej z nich.

Okazujesz papierową kartę pokładową lub bilet w telefonie i dodatkowo dokument tożsamości – dowód lub paszport.

pierwszy lot

Bramka numer 523 na lotnisku w Hong Kongu 🙂 Pomyśl ile czasu potrzeba na dotarcie do niej 🙂

Ewentualne ważenie bagażu

Na tym etapie może również zostać zmierzony Twój bagaż podręczny. Jeśli nie zmieści się do koszyka, będzie trzeba uiścić opłatę zgodnie z cennikiem. Jest to jednak robione wyrywkowo i ten etap nie dotyczy każdego z pasażerów.

Dodatkowo, czekając w kolejce przy bramce pracownik linii może poprosić o oddanie bagażu podręcznego do luku. Wtedy na walizkę bądź plecak zostanie przyklejona odpowiednia taśma z informacją, a bagaż zostanie zabrany na płycie lotniska. Trzeba pamiętać o wyjęciu z niego wartościowych przedmiotów i sprzętu elektronicznego, gdyż linia lotnicza zazwyczaj nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia cennych przedmiotów znajdujących się w luku bagażowym.

pierwszy lot

Autobus, którym czasami pasażerowie są zawożeni do samolotu.

Czasami po wyjściu z budynku lotniska podstawiane są autobusy, które dowożą pasażerów do samolotu, który znajduje się zbyt daleko, by 200 osób spacerowało po płycie lotniska. Autobusy podstawiane są z reguły na większych portach lotniczych.

pierwszy lot

Wejście na pokład samolotu

Po ewentualnym oddaniu bagażu do luku na płycie lotniska umieszczasz swój bagaż pod siedzeniem lub w schowku nad głową. Zapinasz pasy bezpieczeństwa i słuchasz procedur bezpieczeństwa podawanych przez obsługę na pokładzie.

Gratulacje, jeśli jesteś na tym etapie to znaczy że wszystkie wypisane przez mnie etapy zostały zaliczone 🙂

Teraz możesz cieszyć się swoim lotem 🙂

pierwszy lot

Zadowolony pasażer na pokładzie samolotu

Powyższy poradnik tyczy się ponad 95% lotnisk na świecie.

Wyjątki od reguły

Na pojedynczych lotniskach, niektóre elementy mogą mieć miejsce w odwróconej kolejności, np. w przypadku lotniska w Belgradzie, wygląda to zupełnie inaczej niż w tym poradniku, bo tam wszystko zaczyna się od kontroli paszportowej, potem są sklepy bezcłowe, a kontrola bezpieczeństwa znajduje się dopiero na samym końcu przy każdej bramce! Pokręcone to, prawda? 🙂

Na lotnisku w Dubaju (DWC), Kutaisi czy Skopje każdy pasażer lecący linią Wizzair tylko z bagażem podręcznym musi udać się pierw do stanowiska nadawania bagażu, dać bagaż do zważenia oraz sprawdzenia czy nie jest za duży i otrzymać naklejkę na bagaż podręczny, a dopiero potem udaje się do kontroli bezpieczeństwa.

 

Mam nadzieję, że ten poradnik okazał się pomocny i Twój pierwszy lot będzie udany.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane z lotami, pisz w komentarzach, a na pewno udzielę rzeczowej odpowiedzi 🙂

 

Przeczytaj też

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *