autostop na Słowacji

Autostop na Słowacji – jak działa? Którędy jechać?

Autostop na Słowacji jest stosunkowo łatwy, czas oczekiwania nie powinien przekraczać pół godziny. Słowacy są na ogół miłymi ludźmi i są chętni do zabierania autostopowiczów. Niektórzy z nich zaproszą na obiad bądź zapoznają z rodziną.

Słowacja jest krajem członkowskim Unii Europejskiej, a także Strefy Schengen. Słowacja graniczy z Austrią, Czechami, Polską, Ukrainą oraz Węgrami.

Część, jednak nie większość Słowaków, nie mówi po angielsku czy niemiecku. Wśród starszego pokolenia bardziej znany jest natomiast język rosyjski, niekoniecznie jest on jednak lubiany.

W południowej części Słowacji jest znacząca mniejszość węgierska. Na ogół kierowcy nie proszą o pieniądze zabierając autostopowiczów. Autostop po słowacku to „stopovanie”, więc bardzo podobnie jak w polskim.

Autostop na Słowacji na drogach krajowych

Na słowackich drogach krajowych można bez problemu łapać stopa w miejscach gdzie auta nie jadą szybko. Na Słowacji działa zarówno łapanie stopa na kciuku jak i łapanie z tabliczką. Jeśli zamierzacie pokonać dłuższy dystans autostopem na Słowacji, odradzam jechanie drogą krajową biegnącą przy autostradzie. Ruch na dalekie dystanse prowadzi autostradą.

Autostop na Słowacji na autostradach

Autostop na autostradach na Słowacji jest zabroniony, jednakże można łapać stopa przy wjazdach na autostradę bądź pytać kierowców o podwiezienie na stacjach benzynowych podczas tankowania.

Autostrady i drogi ekspresowe na Słowacji tworzą płatną sieć drogową. W 2016 roku na Słowacji było 463,32 km autostrad, a także 243,27 km dróg ekspresowych.

Do 2015 roku kierowcy pojazdów samochodowych zobligowani byli posiadać winietę, naklejoną na przedniej szybie samochodu. 1 stycznia 2016 winiety elektroniczne zastąpiły zwykłe winiety. Bezpłatne są niektóre, krótkie odcinki, przede wszystkim w okolicach większych miast.

Autostrady na Słowacji oznacza się znakiem białego wiaduktu nad dwiema białymi jezdniami na granatowym tle. Numerowane są znakiem o czerwonym tle. Przed numerem zawsze znajduje się litera D (w języku słowackim: diaľnice). Drogowskazy na autostradach mają zielone tło. Są drogami z co najmniej dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.

Drogi ekspresowe na Słowacji oznacza się znakiem białego samochodu na niebieskim tle. Numer drogi poprzedzony jest literą R, zaś drogowskazy na drogach ekspresowych mają zielone tło.

Drogi ekspresowe na Słowacji mają zdecydowanie niższe standardy niż autostrady. Maksymalna prędkość wynosi 130 kilometrów na godzinę, zaś znaki wyglądają jak tablice informacyjne na autostradach tzn. białe litery na czerwonym tle.

Edit: Od 1 kwietnia 2020 roku termin „droga ekspresowa” został usunięty z przepisów ruchu drogowego, w związku z czym autostrady i drogi ekspresowe w pełnym profilu oznaczone są nowym znakiem autostrady.

autostop na Słowacji
Autostop w okolicach Bratysławy

Ograniczenia prędkości na Słowacji

Ograniczenia prędkości to dla:

  • samochodów osobowych
    • w terenie zabudowanym 90 km/h
    • w terenie niezabudowanym 130 km/h
  • samochodów ciężarowych 80 km/h

Podróżowanie w kierunkach wschód-zachód

Słowacja jest małym krajem. Jako że Słowacja jest w dużej mierze krajem górzystym, w kraju jest stosunkowo niewiele dróg. Autostrada D1, prowadząca na północ kraju to główna droga na osi wschód-zachód na Słowacji.

Ale kiedy nowa droga ekspresowa R1 została ukończona, ruch drogowy został rozdzielony. Czasami drogi te nazywa się drogą północną i południową. Rozdzielają się w pobliżu Trnawy i prowadzą aż do Rużomberka. Jadąc w obie strony, zawsze jest część, na której nie ma autostrady / autostrady (po ukończeniu odcinka Żylina-Ružomberok ten odcinek nie będzie już ważny. Na północy jest to droga 18, na południu droga 59.

Trasa północna jest bardziej uczęszczana. Ale latem jest prawie po równo z ruchem, zimą trasa północna jest coraz częściej wykorzystywana przez ludzi jadących przynajmniej do Rużomberka, ponieważ na południowej trasie jest dużo ośrodków narciarskich, więc większość samochodów jedzie tam i zazwyczaj są pełne i zawsze jest korek, więc kierowcy długodystansowi omijają tę trasę.

Części bez autostrady spowalniają podróż, ale jazda nimi może być dla Ciebie korzystna. Na wielu odcinkach są korki, a drogi przebiegają przez wiele miast, więc możesz złapać stopa na przystankach autobusowych i światłach i złapać dość długą przejażdżkę.

Kolejna mała grupa samochodów jadąca z zachodu na najdalszy wschód (Koszyce i bardziej na wschód) jedzie tak zwaną dużą trasą południową. Jest to trasa, która zaczyna się w Bratysławie, prowadzi autostradą D1, prowadzi przez autostradę R1, a następnie prowadzi z autostrady w Zwoleniu i prowadzi dalej drogami krajowymi, a następnie w Koszycach łączą się się duża droga północna i duża droga południowa.

Podróżowanie w kierunkach północ-południe

Przez środek Słowacji przebiega droga E77, łącząca Kraków i Budapeszt. Jest to również główna trasa, którą jeżdżą tureckie ciężarówki z Turcji do Polski, Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii. Jest bardzo przyjazna dla autostopowiczów i prowadzi przez Ružomberok, Bańską Bystrzycę, Zvolen, a także Šahy. Chociaż autostop po trasie jest stosunkowo łatwy, szukając dalekich podróży najlepiej jest czekać na przejściach granicznych Parassapuszta-Šahy (południe) lub Trstená-Chyżne (północ).

Słowniczek polsko-słowacki dla autostopowiczów

Dzień dobry Dobrý deň

Cześć Ahoj

Proszę Prosím

Dziękuję Ďakujem

Kierunek Smer

Autostrada Diaľnica

Czy jedziesz do…? Idete do …?

Do widzenia Dovidenia

Tak Áno

Nie Nie

Do następnej stacji benzynowej Na ďalšiu benzínku

Wysiądę tutaj. Tu vystúpim

Relację z podróż autostopem przez Słowację przeczytasz tutaj.

 

Podróżnik, nie turysta, ekspert autostopowania

Dodaj komentarz